onsdag 9. desember 2009

Hjemmelaget fuglemat / Homemade bird food


Jeg har tidligere blogget om fuglemateren som vi kjøpte på Plantasjen. I det siste har vi vært endel plaget med at skjærer har skremt vekk småfuglene, så jeg har lurt litt på hva vi skulle gjøre for å beholde de koselige gjestene våre. Heldigvis ligger MaritaBKs blogg i blogglisten min, og da hun hadde et innlegg om å huske småfuglene, og tips for hvordan man kan lage mat selv, måtte jeg bare prøve.


Jeg brukte Flott matfett, solsikkekjerner, linfrø, fuglenøtter og 4korn. Frø og korn ble kjørt i blenderen, mens matfettet ble smeltet, og dette helte jeg oppi to tomme fløtepakker. Når blandingen var nesten helt stivnet, skar jeg et lite vindu på to sider av fløtepakkene, fant fram et par ubrukte bambusstrikkepinner, og stakk dem gjennom fløtepakken, slik at de stikker ut litt på hver side, og fungerer som sitteplass. Fant så fram stiftemaskin og stiftet sammen pakken i toppen, og fant fram hyssing som oppheng.

Hang ut to stykker i går kveld, og var litt spent på om det hadde vært noen der i løpet av dagen i dag, men det ser dessverre dårlig ut, så langt. Men, kanskje senere?

--------------------------------------------------
I've blogged about the bird feeder we bought, earlier, but lately some larger bird have scared off the cute little ones that have been eating off it. When I read MaritaBKs blog post about making homemade bird food, I had to try, so here's the result.

Two empty containers for cream filled with seeds and grains, as well as shortening to keep it together. I stapled the top, made two "windows", and used two unused knitting needles of bamboo for the birds to sit on.
I hang these up last night, and was excited to see if there had been any visits when I came home from work today, but sadly they still look untouched. Perhaps later?

1 kommentar:

  1. Fuglene her har vel så vidt kaaaanskje funnet ut hva dette er. Jeg valgte å ta bort hele kartongen og støpt tau oppi, men likevel. Vel, vi får se :o)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...