søndag 1. mars 2009

Wollmeise

Neida, jeg har ikke rømt fra bloggen min. Sannheten er at det ikke har vært så mye å blogge om.

For en liten oppmuntring for meg selv, og for å vise mine lesere at det ikke er helt dødt her, kommer et bilde av favorittgarnet om dagen. Enkelte blir kanskje ikke overrasket over at det er Wollmeise. Wollmeise er et garn som er håndfarget av Claudia i Tyskland, og er på ingen måte enkelt å få tak i. Når hun legger ut garn for salg på nettsiden sin, er det stort sett utsolgt på en halvtime. Det som gjør garnet så spesielt for min del, er de nydelige fargene. Hun begynner å få et ganske vidt fargespekter etterhvert, slik at det bør være noe å finne for en hver smak.

Fargene jeg har er øverst fra venstre Twin 80/20 Wild Thing Baba Jaga medium, 100 % merino superwash Versuchskaninchen 1 medium, Twin 80/20 Der letzte Versuch medium, Twin 80/20 Wild Thing Suzanne (ikke merket med intensitet) og Twin 80/20 Digitessa. Nede fra venstre, er Twin 80/20 Am kalten polar medium, Twin 80/20 Maria's deepest purple medium, 100 % superwash Blue Suzanne medium, Twin 80/20 Sultan (ikke merket med intensitet) og til slutt Twin 80/20 Campari Orange light.

Om du nå har tenkt å prøve å handle litt garn fra Wollmeise, vil jeg forslå et par ting for å gjøre det enklere for deg. Gå inn på nettsiden hennes, og registrer deg som kunde først som sist. Bruk litt tid på å bla deg gjennom fargene som finnes, og notér deg de typene/fargene du ønsker deg.

Tidligere fantes det en ønskeliste der, men pga stor pågang på serveren er denne fjernet. Den gjorde handlingen enklere, for når det ble lagt ut garn, trengte man bare å ha oppe ønskelisten sin, og fikk opp en handlevogn dersom noen av de fargene man hadde på listen var til salgs. (Enkelte mener at handlevognen ser ut som en sau.)

Forhåpentligvis kommer den tilbake igjen, men innen den tid, er det greit å ha notert ned hvilke farger/typer man vil ha, og kanskje ha oppe en fane for hver farge/type i nettleseren. Det lønner seg å holde et øye med "In stock" også, selv om denne oppdateres manuelt. Det du bør være obs på at det ofte legges ut "påskeegg", dvs farger/typer som ikke legges på denne listen, og man vil kun ha mulighet til å legge den i handlevognen ved å være inne på den fargen/typen. Når du ser handlevognen på de garnene som du ønsker deg, er det om å gjøre å være kjapp med å gå til kassen, slik at du er sikker på å få kjøpt det. Selv om du har noe liggende i handlevogna, kan det forsvinne, her er det først til mølla...

For Norge er det internasjonal forsendelse (worldwide shipping) som gjelder, og vi er ikke et EU-land (Non EU). Jeg glemmer alltid å hake av for å ha lest betingelsene, men øvelse gjør mester. :)

Dersom du ikke har PayPalkonto, bør du også få satt opp dette, da det er den eneste måten å betale på, for oss som ikke bor i Tyskland. Jo mer du har ordnet før en oppdatering kommer, jo lettere blir det når garnet legges ut. De siste gangene hun har lagt ut mye garn, har nettsidene hennes (alle sammen) blitt grå mens hun har oppdatert. (Nytt nå i august er at det har kommet en infotekst som sier at siden er nede for vedlikehold). Når det har vært små oppdateringer, har sidene ikke vært grå. Det skal også sies at det har vært serverproblemer som har gjort sidene grå, så det betyr ikke at det må komme en oppdatering når sidene kommer opp igjen, dessverre.

Tidligere var det slik at oppdateringer kun skjedde på fredager. Pga belastninger på serveren, har hun sagt at hun nå kan oppdatere når som helst. For oss som bruker nettleseren Firefox, finnes et tillegg som heter Check4Change. Den gir oss muligheten til å automatisk sjekke om en tekst på en nettside har blitt oppdatert f eks hvert 5. minutt. Det lønner seg likevel ikke å oppdatere for ofte, for hver oppdatering sender en melding til serveren, og dersom alle oppdaterer nesten samtidig, skaper det store belastninger på serveren. Når oppdateringen skjer, må du huske på å enten slå av dette tillegget, eller sette den til å oppdatere sjeldnere. Hvis ikke, kan du få shoppe fler hesper enn du hadde tenkt, eller risikere å miste alt.

Det siste tipset mitt for Wollmeisehandling, går til de som er på Ravelry. Følg med i gruppen Wollmeiseholics anonymous, for oss som er hekta på Wollmeise. Der skravler vi endel, og tipser hverandre om oppdateringer, blant annet. Der finnes også tråder for de som vil bytte/kjøpe/selge Wollmeise.

Hvis du synes dette hørtes helt håpløst ut, og ikke har tid eller mulighet til å sjekke butikken til Claudia så ofte, er det en annen måte å få tak i garnet på. Yarnissima selger Wollmeisegarn med sine egne oppskrifter til. Hun har ofte garn inne, og blir ikke så fort utsolgt som Claudia.

Skal du reise til Tyskland, kan det være verdt å vite at Claudia har åpnet butikk i Pfaffenhofen an der Ilm, som ikke er så langt unna München. Mer info, blant annet om åpningstider, finner du her.

-----------------
This post is rather long, and lazy as I am, I don't want to translate the whole text to English, so I just give you a summary.
I haven't run away from my blog, but as I have been suffering from headaches lately, I haven't really had something to show or tell about. In one and a half week I'll go to an MR examination, just to make sure I don't have a brain tumor. It's a bit scary, even though I now the chances are pretty small.

So, to enlighten myself and my readers, here's a picture of my favourite yarn at the moment, I guess to some it won't be a surprise to see it's Wollmeise.
The colours I have are from the top left Twin 80/20 Wild Thing Baba Jaga medium, 100 % merino superwash Versuchskaninchen 1 medium, Twin 80/20 Der letzte Versuch medium, Twin 80/20 Wild Thing Suzanne (no intensity marking) og Twin 80/20 Digitessa. From the bottom left is Twin 80/20 Am kalten polar medium, Twin 80/20 Maria's deepest purple medium, 100 % superwash Blue Suzanne medium, Twin 80/20 Sultan (no intensity marking) and finally Twin 80/20 Campari Orange light.

I have told in Norwegian how to shop for Wollmeise from Wollmeise yarn shop or Yarnissima. There is also a group on Ravelry called Wollmeiseholics anonymous.

6 kommentarer:

  1. Takk for tipsene, har virkelig lyst å prøve det der garnet en gang!
    Håper de finner ut hva som plager deg. Har du forresten sett i bloggen min at Østlandsgarnet jeg overtok kom godt med i Babette :D

    SvarSlett
  2. Det var mange gode tips for å få tak i garn... Garnet ser nydelig ut, jeg forstår hvorfor det er så mange som er bitt av Wollmeise-basillen.
    Lykke til på MR, håper det beste!

    SvarSlett
  3. Mange takk for tips som kan gjøre Wollmeisegarnkjøp lettere!
    Massevis av lykke til med MR-undersøkelsen!
    Klem t deg fra Solei.

    SvarSlett
  4. Jeg var på sykehuset i august for akkurat det samme. Jeg fikk beskjed om at det var ikke verre enn litt sær cluster migrene og noe de kalte "en uregelmessighet" på CT'n. MR'n var helt fin. Så du skal se det ordner seg for deg og. Og etter en så skummel opplevelse synes jeg vi fortjener en tyskland tur, ja? :D

    SvarSlett
  5. det er nå bra idiotisk at ikke vi ble kjent når jeg faktisk bodde i trondheim! ;)
    Fy søren.. tror jeg hadde begynt å spise på Lush produktene, jeg! namminammmmmmmm! tilmed deodoranten hørtes jo deilig ut å spise! :D

    SvarSlett
  6. Tusen takk for info på Wollmeise sidene..Har prøvd flere ganger,men har 2 ganger "mistet" det hele...rett før jeg skulle bruke paypalen min:( Jaja,jeg prøver videre,gøy å jakte litt også da..*fniis* Så kanskje en dag får jeg tak i en hespel *nikke* Tjohei fra meg.. :o)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...