søndag 30. november 2008

Gomme

I dag har jeg laget gomme for første gang. Det var spennende, og lærerikt. Jeg har f eks lært at man ikke skal røre for mye, noe jeg gjorde, fordi jeg var redd for at den skulle svi seg, til tross for lav varme. Jeg har også lært at det tar laaang tid å koke gomme. Jeg er vant til Rauds brune gomme, men denne ble lysere. Vet ikke helt hva trikset er for å få den brun, men dersom det involverer brunostrester, melder jeg pass, for jeg liker ikke smaken av brunost.

Det ble ca 2 1/2 beger, og jeg har en mistanke om at jeg kommer til å lage dette flere ganger, for dette var godt. Inspirasjonen er fra Medinas blogg, det var når jeg så hennes innlegg om gommekoking at jeg ble fristet.

Oppskriften jeg har brukt er som følger:
2 l h-melk
1/2 l kefir
1 ts kanel
50 gram rosiner (dvs det ble mer, for jeg liker masse rosiner i gomme)
2 ss sukker
1 1/2 ts kardemomme (anis kan visst brukes i stedet)
1-2 ss hvetemel
1 dl h-melk

Ha den søte og sure melka i en tykkbunnet gryte, og la den koke på svak varme uten lokk til den blir lysebrun (ca 4-5 timer). Rør så inn rosiner og krydder. Rør sammen mel og den siste del av melka til en jevning, og tilsett den under omrøring. La det koke til det tykner, den skal ha konsistens som grøt.


2 kommentarer:

  1. Så snodig. Vi kjørte opp til Aberdeen i dag og jeg brukte halve turen på å forklare DH hva Gomme er. Og irriterte meg halvt ihjel fordi jeg aldri spurte min mor om hvordan hun lagde den. Og her kommer du med oppskriften. Jeg får vel ikke tak i kefir her, men kanskje jeg kan finne noe annet som funker.

    Ihvertfall skal du ha tusen takk for den. Da blir det gomme til jul.

    SvarSlett
  2. Nå er det noen som kommer til å bli glade her.Denne oppskriften må jeg prøve.
    Vi kjøper gomme om sommeren da vi er i Trøndelag og gutta mine elsker det.
    Vi får kjøpt namdalsgomme her men den synes de ikke noe om.
    Så tusen takk for oppskriften

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...