onsdag 24. september 2008

En tur til tannlegen / A trip to the dentist

Jeg er ikke noe glad i å gå til tannlegen. Ikke i det hele tatt. Men, for et par uker siden tygde jeg på noe som virket mistenkelig som en bit av en tann, så det var bare å mote seg opp og dra. Joda, fikk time til en tannpleier, for vanlig kontroll. Kontrollen gikk ganske greit, hadde det ikke vært for et par-tre ting. Jeg må tilbake om et par uker. Da skal jeg få fikset et hull. Og trekke en visdomstann. Og finne ut om jeg må rotfylle eller ikke. Kostnadsoverslaget? Ca 7000 kr. Jupp. Jeg fatter ikke hvorfor ikke tannleger går under egenandelsordningen, slik at man kan få frikort til slike dyre ting. Jeg skjønner det bare ikke. Har jeg 7000 kr til overs når det er en uke igjen til lønningsdag? Neppe. Tar de andre kort enn BankAxept? Nei. ARGH!!!!

Jeg må ærlig innrømme at jeg fikk litt hakeslepp når tannpleieren sier litt sånn tilfeldig, at det kan være litt skummelt å trekke visdomstennene oppe, for hvis de har lange røtter, kan man ta med seg litt av bihulen, slik at det blir et lite hull som må sys. HALLO??!?!?! Hull i bihulen av å trekke en tann? Det er nesten så jeg lurer på hvor sann den Pondus-stripa var, der Pondus skulle trekke en tann, og endte opp med å få trekt ut et øye, blant annet, i samme slengen. Fant dessverre ikke stripa i farta, hvis ikke hadde jeg lagt den ut. Tror jeg blir nødt til å sørge for å ha noe beroligende i kroppen når jeg skal til tannlegen neste gang, gitt.

Det passet for øvrig veldig fint å få pakke fra Mariannes Opalwolle etter dagens bekymringer. To nøster Big Fabel (jada, jeg hadde ikke trengt å bestille fra Tyskland, men de hadde ikke hos den lokale garnsjappa når jeg var der!), og min første Harmony Woods pinne. Rundpinne 2,5 mm, og jeg er spent. Fikk befølt et par av disse "orgasmepinnene" (som enkelte garngale damer kaller dem) når jeg var i Tananger, og måtte bare prøve. Flere er for øvrig på tur. Når jeg likevel mangler pinner i riktig størrelse, er det jo billigere med slike pinner.

---------------------------------------------------
I went to the dentist today, and I don't really like going to the dentist. The damage is expensive, will cost me ca 7000 NOK (ca 1280 US dollars), and I'm not looking forward to going back to fix the holes (maybe a root filling if I'm lucky), and have a tooth out.

When I got home, I had received a package from Mariannes Opalwolle. Two skeins Big Fabel, and my frist Harmony woods needles. Excellent timing!

1 kommentar:

  1. Tannleger er skumle. Jeg er så enig med deg. Her i UK kan man gå til en NHS tannlege og da koster det nesten ingen ting, problemet er at de FLINKE tannlegen er private og da må man betale en formue. Så man kan enten ha dårlige tenner ganske billig eller dyre, pene tenner. Når man tenker på hvordan svært mange britiske tenner ser ut - så har jeg følelsen av at de fleste ikke går til tannlegen i det hele tatt.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...