fredag 10. august 2007

Mer såpe

Har laget mer såpe, denne gangen "herresåpe", basert på oppskrift på kastiljansk såpe. Etter en lang jakt på geitemelk, fant jeg endelig i en butikk i går, så nå er jeg ganske så spent. Brukte 50/50 av vann og geitemelk, og er imponert over den fine gule fargen såpene fikk. Kommer dessverre ikke så godt fram på bildet, men såpestykkene minner meg om karamellpudding eller vaniljepudding. Denne såpa skal pappa få prøve på psoriasisen sin, den inneholder ganske mye olivenolje, og både det og geitemelk skal visstnok være bra. Det samme gjelder for ricinolje, jojobaolje, aloe vera og bergamot eterisk olje. Med andre ord måtte jeg ha litt av hvert i denne såpa. For at det skal bli en "ordentlig" herresåpe, hadde jeg i duftolje "Tommy", den lukter skikkelig godt.

Viser også fram bilde av kaffesåpa jeg lagde her om dagen, og til høyre på dette bildet er morgenmintsåpene jeg lagde for ca tre uker siden. De står fortsatt "til tørk", og er vel klar til bruk om en ukes tid. Da skal de få merkelapper på, og jeg legger de i boksen sammen med de få såpene jeg har igjen fra tidligere produksjoner. Kaffesåpa ble noe lysere denne gang, prøvde meg med en ss espressokaffe i stedenfor to, for å se hvordan den blir. Har prøvd en litt annen oppskrift denne gangen, som er beregnet for tørr hud. Når disse såpene er klare til bruk, må jeg prøve meg på en med kakaosmør og sheasmør, tror jeg. Da blir de klare for tørr vinterhud. Kan knapt vente... :)

1 kommentar:

  1. Takk for koselig hilsen....ser du har laget en del såper....de lukter sikkert kjempegodt :o)
    Ha ei fin helg

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...