torsdag 14. juni 2007

Datasupport 1

Som kjent jobber jeg nå med førstelinjesupport, og jeg føler meg forpliktet til å legge ut denne som jeg fant på http://humor911.no/:

  1. Når du ringer oss får å få flyttet datamaskinen, sørg for å la den ligge begravd under et halv tonn postkort, barnebilder, kosedyr, tørkede blomster, bowling-trofeer og tegninger fra ungene. Vi har ikke noe liv, så det er dypt rørende å få et flytende glimt av ditt.

  2. Ikke skriv noe som helst ned. Noen gang. Vi kan trylle fram feilmeldingene her hvor vi sitter.

  3. Når en IT-person sier han kommer til plassen din med en gang, gå og hent deg kaffe. På den måten trenger du ikke å være irriterende tilstede når vi trenger passordet ditt. Vi husker alle 300 passordene utenat.

  4. Når du ringer IT-kontoret, fortell hva du vil ha, ikke hva som gjør at du ikke kan få det. Vi trenger ikke å vite at du ikke får lest eposten din fordi maskinen din ikke starter i det hele tatt.

  5. Når IT-avdelingen sender ut en epost med høy viktighetsgrad, slett den med en gang. Det er bare en test.

  6. Når en IT-person spiser lunsj, bare gå rett bort og pøs ut om problemet ditt. Vi eksisterer kun for å tjene andre.

  7. Send viktig epost kun med store bokstaver. Epostserveren kjenner igjen dette og sender meldingen med ekstra høy hastighet.

  8. Når kopimaskinen/faksmaskinen ikke fungerer, ring IT-support. Det er jo tross alt elektronikk i den dingsen.

  9. Når noe er galt med datamaskinen hjemme, legg den på stolen til en IT-person, helst uten navn, telefonnummer og uten beskrivelse av problemet. Vi bare elsker små mysterier.

  10. Når en IT-person forteller deg at han vil være hos deg snart, svar i en sarkastisk tone «Og hvor mange uker betyr snart?» Det er en god motivasjonsfaktor.

  11. Når skriveren ikke vil skrive ut, send utskriften minst 20 ganger til. Utskrifter blir stadig vekk dratt inn i sorte hull.

  12. Når skriveren fremdeles ikke vil skrive ut etter 20 forsøk, send utskriften til alle 68 skriverne på jobben. En av dem vil sikkert fungere.

  13. Ikke lær navnet på noe teknisk. Vi vet nøyaktig hva du mener når du sier «dingsen min funker ikke». «Boksen» under pulten din kan godt refereres til som «server» eller harddisk. Dette går for det samme.

  14. Ikke bruk on-line hjelp. On-line hjelp er for pyser.

  15. Hvis kabelen til musen hele tiden dytter bildet av katten din over ende, løft opp maskinen og legg kabelen under den. Slike kabler er laget spesielt for å tåle vekten av 20 kilo datamaskin og skjerm

  16. Når du får en melding som sier «Er du sikker?» klikk på Ja-knappen så fort du kan. Hvis du ikke var sikker ville du vel ikke gjort det, ikke sant?

  17. Om det kommer forslag til løsninger, vær skeptisk. Kanskje du har en metode som virker bedre.

  18. Når du ringer inn er det veldig viktig å være frustrert og sint. Det er en av de beste metodene du kan benytte for raskest å få den hjelpen du trenger. «Jeg hiver snart dritten ut av vinduet», er en trussel som går rett inn i sympatiområdet vårt.

DET ER VÅR ELLER MIN FEIL AT DET IKKE VIRKER!! Og jeg skal behandles deretter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...