fredag 6. april 2007

Ikke mye vår, nei

Det har snødd enda mer her, og siden det blåser ganske kraftig i ny og ne, er det fortsatt innevær. Innevær kan brukes til mye rart, så i dag har jeg endelig fått hørt på påskelabyrinten på NRK P1, og fått løst SMS-konkurransen. Har også laget såpe, fant en oppskrift i "The handmade soap book" av Melinda Coss, som måtte prøves ut. Såpen heter Vanilla delight. Er ganske spent på denne, da jeg kun har brukt Flott matfett, Delfiafett og bivoks. Har ikke prøvd bivoks før, og i basisoppskrifter anbefales det med tre forskjellige typer olje/fett. Hadde også i to teskjeer med duftoljen fransk vanilje, oppskriften sier 4 ts, men det hørtes litt mye ut, synes jeg.

Massen sporet veldig fort, og dessverre knotet jeg endel med å få opp korka til duftoljen, så det tok et minutt eller to ekstra for å massen opp i godteboksen som jeg bruker som form. Den var blitt ganske deigaktig, og ikke så veldig flytende lenger. Nå skal den stå og godgjøre seg i forma i ca et døgn, før jeg tar den ut og skjærer den opp. Denne gangen huska jeg på å ha smurt bakepapir i formen, så kanskje det bli enklere å få ut såpen. Den skal så stå og godgjøre seg i ca 4 uker før den kan tas i bruk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...