onsdag 14. februar 2007

Såpeproduksjon


Da kan jeg endelig legge ut bilder av min egen såpeproduksjon. Trykk gjerne på bildet for å forstørre det.
Til venstre er såper som er laget selv, fra bunnen av. Det innebærer blant annet;
100 gram Flott matfett
100 gram Delfiafett
300 gram olivenolje
1 ss ricinolje
vann
kaustisk soda
noen dråper eteriske oljer, prøvde meg med tetre-olje og ylang ylang.
Hele prosessen var veldig gøy og spennende, bortsett fra at jeg måtte røre i blandinga 3 1/2- 4 timer. Laget disse i går kveld, og oppdaget i dag at hvis jeg hadde hatt en stavmikser, kunne den ha gjort jobben på ca 10 minutter. Vel, dette var mitt første forsøk, og man skal lære underveis. Såpemassen har fått stått i et døgn før jeg kuttet den opp i biter, og nå skal den stå og herde i 3-4 uker før såpene er klare til bruk.
Såpene til høyre er såper som er laget av ferdig såpemasse kjøpt fra Kreativ såpe. De blå og de grønne ble laget en kveld, de har blant annet jojobaolje, tetreolje, rosmarinekstrakt, eukalyptusolje og muligens litt ricin der også, glemte å skrive det ned. :(
De to såpene med rundinger oppå, er massasjesåpe, fra pakken jeg fikk av Tommy til bursdagen min. Den hvite med brune prikker er kaffesåpe, tilsatt til titandioksyd for å få hvit farge.
Har blitt litt hekta på såpelaging, så jeg tror vi skal greie å holde oss rene her.... :)

2 kommentarer:

  1. Så gøy at du har kommet igang. Flotte såper du har fått til.
    De høres veldig gode ut.Dere blir nok rene og fine framover nå.

    SvarSlett
  2. Så mange såper du har fått til her... kan tenke meg at det lukter godt hjemme hos dere :)
    Har aldri laget såpe selv, men ble litt inspirert av innlegget ditt. Hvor kjøper du ricin? Tømer du massen over i ei form for tørking?...masse spørsmål dette..le litt vel ivrig.
    Du svarer om du har lyst.
    Ha en fortsatt fin dag

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...