søndag 29. oktober 2006

Garnfarging





På forumet til Hobbyboden har jeg flere ganger lest om at folk har farget garn med Kool-aid. Kool-aid er saft, dvs saftpulver, som blandes ut med vann og sukker. Tenkte at det var min tur å prøve, så først bestilte jeg noen pakker fra ei på forumet som hadde handlet når hun var i USA. Dessverre var flere av disse av typen "invisible", som er blank og ikke gir noen farge. Litt skuffa over det, kom jeg over en auksjon på Ebay, ei amerikansk dame som skulle selge 600 poser med Kool-aid. Jeg la inn et bud, vant auksjonen, og etter ca 3 uker kom denne pakken i postkassen. Har lagt telefonen min ved siden av, for å sammenlikne.


Pakken var ikke så veldig stor, og veide ca 4 kg. Fikk en liten jobb med å sortere de forskjellige smakene, og ferdigsortert så det slik ut:

Noen smaker var det mange av, mens noen var det bare noen få stykker av. Har solgt unna de jeg fikk til overs, det vil si, jeg har fortsatt ca 220 poser igjen.

Prøvde meg første gang på fredag med farging. Da var det to nøster med Gjestal Silja superwash nr 317 (offwhite) som ble brukt. Først la jeg garnet i vann i ca en halvtime, før jeg blandet 4 poser Tropical punch med vann i en kasserolle, og 4 poser Magic twist Changin' cherry. På posen til Changin' cherry står det at drikken skal bli blå, men jeg vil si at den ble mer sjøgrønn. Garnet som burde bli blått, etter min plan, ble da grønt. Skrudde platene av rett før vannet kokte, og lot garnet ligge oppi til vannet var klart, og noe kjøligere. Skylte garnet, og hang det til tørk.

I går var det to nøster Gjestal Silja superwash nr 366 (lyseblå) som stod for tur. Samme fremgangsmåte, bortsett fra at disse nøstene bare ble fuktet i vann før farging. Blandet med tre poser Pink lemonade og to poser grape, og fikk rosa og lilla. Lot en større del av nøstene ligge utenfor denne gang, slik at det ikke fikk farge.

Slik ble de ferdige resultatene:












Er ganske fornøyd så langt, men det blir spennende å se hvordan det blir når jeg skal strikke sokker av dette. Må bare få ferdig endel andre prosjekter først, så skal jeg prøve meg. Kommer helt sikkert til å farge garn flere ganger, for dette var spennende!

1 kommentar:

  1. Det ser ut til at fargingen var særdeles vellykket !!

    Ser ihverfall kjempebra ut på bildene.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...