lørdag 10. juni 2006

Livet - ikke en selvfølge

Har akkurat lest ferdig "Blodig alvor", boken om Bengt Eidems kamp mot blodkreften. Felte noen tårer underveis, selv om mye var "gammelt nytt", og jeg visste at det ville gå bra med ham. Om få dager er det 1 år siden han fikk benmargstransplantasjon, og jeg vil benytte sjansen til å oppfordre mine besøkende til å bli blodgiver.

Jeg har selv vært blodgiver i litt over et år, meldte meg før jeg hørte om Bengt Eidem, men valgte å også bli benmargsdonor takket være ham. Det er enkelt å registrere seg som potensiell blodgiver, se på Giblod.no. Jeg gir blod ca hver tredje måned, og går ut derfra med god samvittighet hver gang. Jeg vet at blodet mitt går til noen som trenger det, og det føles godt.

Ikke gjør det vondt å gi blod, heller, til tross for skjulte blodårer. Det har jeg førstehåndsinformasjon om, for å si det sånn! Når jeg skal ta blodprøver hos lege, har de alltid store problemer med å finne fram til en åre, så hver gang jeg må ta blodprøver der, gruer jeg meg. De som jobber hos Blodbanken er jo eksperter på dette, så det er jo en fryd i forhold. Hyggelige folk, er de også! Blir så dullet med når jeg er der, atte. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...